Od pewnego czasu dyrektorzy szkół mają możliwość podjęcia decyzji o przejściu na nauczanie zdalne, które może wynikać z nieodpowiedniej temperatury zewnętrznej oraz w salach lekcyjnych. Jest to w pewnym stopniu nowość, ponieważ wcześniej w takich sytuacjach odwoływano zajęcia, co mogło powodować braki dotyczące wiedzy uczniów.
Problem jest złożony, ponieważ dyrektorzy szkół od zawsze mieli możliwość odwołania zajęć lekcyjnych ze względu na temperaturę czy to na zewnątrz budynku, czy też w salach lekcyjnych, natomiast nie od zawsze była możliwość wprowadzenia z tego tytułu zajęć zdalnych. Bywały kiedyś naprawdę okropne zimy i dyrektorzy szkół odwoływali zajęcia, jednak pojawiał się problem z odrabianiem tych zajęć. To nauczanie zdalne, które było odpowiedzią na okres pandemiczny, teraz zostało przekształcone w ten sposób, że w przypadku niskich temperatur nie odwołujemy zajęć całkowicie, a przechodzimy na tryb zdalny. - mówi Dariusz Tomaszewski, dyrektor Zespołu Szkół Nr 1 w Lubinie
Takie zmiany wprowadzone zostały ze względu na rosnące ceny ogrzewania, które mogą znacznie nadszarpnąć budżety placówek. W Zespole Szkół Nr 1 w Lubinie opłata stała już teraz wzrosła o 25%.
Podwyżki są, jednak jeszcze się nie ustabilizowały na konkretnym poziomie, więc trudno powiedzieć jaki będzie ich ostateczny wynik w stosunku do poprzednich lat. Mogę powiedzieć, że procentowo na tę chwilę, kiedy jeszcze nie włączyliśmy ogrzewania w szkole dostaliśmy 25% podwyżkę na opłatę stałą za ciepło. Kiedy włączymy ogrzewanie, to będzie to zależne od dostawcy jakie zużycie i koszty się pojawią. Wydaje mi się jednak, że organ prowadzący zabezpieczył odpowiednie środki na szkoły powiatowe, aby mogły one pracować w systemie stacjonarnym. - podkreśla dyrektor ZS 1 w Lubinie
Zajęcia zdalne nie są jednak idealnym rozwiązaniem, ponieważ poza poziomem wykształcenia kadry nauczycielskiej, pojawiają się inne elementy składające się na ich poziom. Na niektóre z nich uczniowie oraz nauczyciele nie mają wpływu.
Jest kilka parametrów, które składają się na obraz nauki zdalnej. Przygotowanie nauczyciela jest jedną ze składowych. Do tego trzeba wziąć pod uwagę sprzęt, który posiada, ale i warunki techniczne, takie jak jakość sprzętu który posiada oraz możliwości przesyłowe Internetu w domu nauczyciela, ale i ucznia. Wszystko to musi złożyć się w jedno równanie. Jeżeli to wszystko będzie na dobrym poziomie, to nauczanie zdalne ma sens, jednak w mojej opinii nigdy nie zastąpi ono nauczania stacjonarnego - zaznacza Dariusz Tomaszewski
Na ten moment w Zespole Szkół Nr 1 nie jest planowane przejście na zajęcia zdalne, a sam wzrost kosztów ogrzewania może być do zniesienia. Jest to możliwe dzięki współpracy siedmiu lubińskich placówek, które wspólnie są w stanie wynegocjować dodatkowe zniżki.
Polacy badają kosmos
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?